Een Impressum voor je Duitse website

illustratie digitale collage impressum Duitsland

Wat gebeurt er als jouw Duitse bedrijfswebsite geen Impressum heeft? Juist, je stelt jezelf bloot aan het risico op een aanmaning uit Duitsland en dure boetes. Onwetendheid beschermt je ook niet tegen straf. Ontwerp een wettelijk voorgeschreven ‘Impressum‘ voor Duitsland (wat een soort imprint is van jouw bedrijf) met mijn tips voor “Besloten Vennootschappen” die je hier kunt vinden!

Heb je een ‘Impressum’ nodig voor jouw Duitstalige website?

Het antwoord is ja! Elke commercieel geëxploiteerde website die zich aan de Duitse markt richt moet een Impressum hebben. Dit betekent dat elke internetaanwezigheid die door een onderneming wordt geëxploiteerd, verplicht is, om alle bedrijfsgegevens duidelijk te communiceren door middel van een Impressum voor Duitsland. Maar hoe ziet zo een soort imprint eigenlijk uit?

Verplichte gegevens in het impressum voor een GmbH of BV:

Dit zijn de minimale gegevens die elke GmbH of B.V. in haar Impressum moet vermelden.

  1. Inleiding: “Angaben gemäß § 5 TMG
  2. Kontaktinformationen (contactgegevens)
    1. Bedrijfsnaam met het achtervoegsel “GmbH” of “BV”.
    2. Adres van de bedrijfslocatie
    3. Telefoonnummer
    4. E-mailadres om contact met ons op te nemen (klikbaar)
    5. Link naar de homepage van de website (klikbaar)
  3. Registereintrag (gegevens van de inschrijving in het handelsregister, indien beschikbaar)
    1. Registergericht (Naam Handelsregister)
    2. Registernummer (KVK nummer)
  4. Vertretungsberechtigte Geschäftsführer (gemachtigd vertegenwoordiger / directeur met voor- en achternaam)
  5. Umsatzsteuer-Identifikationsnummer nach § 27a UStG (btw-nummer voor de omzetbelasting, indien beschikbaar)

Als voorbeeld deel ik hier even mijn Impressum (let op: ik ben zzp’er en geen B.V.): https://dachpilot.nl/impressum/ Maar je kunt ook makkelijk een ander Impressum van een belangrijke Duitse GmbH als voorbeeld nemen. Meestal vind je de link in de footer van hun website.

Overige informatie

Daarnaast zijn er enkele bijzondere gevallen waarin jouw bedrijf nadere informatie moet verstrekken.

Redactionele inhoud

Als je redactionele of journalistieke content aanbiedt op je website, moeten de verantwoordelijke redacteuren hun volledige naam en woonplaats aangeven. Dit geldt bijvoorbeeld voor aanbieders die een blog beheren, nieuws of een community beheren. Voer de informatie in met bijvoorbeeld de volgende zin:

“Verantwortlich für den Inhalt [des Blogs o. ä.] nach  § 55 Abs. 2 RStV: …”

E-Commerce

Als je producten en diensten via jouw website aan Duitse consumenten verkoopt, moet je de EU-wijde geschilleninstantie en betreffende regeling op de pagina van het Impressum noemen. Deze moet kunnen worden geraadpleegd. Bovendien moet je de e-mailadres aangeven waar klanten hun klachten kunnen melden. De link naar de online dienstverlening op het gebied van geschillenbeslechting moet in ieder geval klikbaar zijn. Deze informatie moet de consument helpen zijn weg te vinden voor het geval van een geschil. En zo nodig kan de klant contact opnemen met een bevoegde instantie binnen de EU.

Registratieplichtige handel

Als je een bedrijf hebt, waarvoor een bedrijfsvergunning nodig is, moet je de betreffende toezichthoudende instantie met adres, telefoonnummer en webadres opgeven. Wapenhandelaren moeten bijvoorbeeld de verantwoordelijke regelgevende instantie in het Impressum opgeven.

Kamergebonden beroepen

Beroepsgroepen die verplicht zijn een kamer te vormen en die binnen een onderneming zijn georganiseerd, moeten de verantwoordelijke kamer aangeven, inclusief adres, telefoonnummer en webadres.

Waar moet het Impressum staan?

Jouw Impressum mag nergens verborgen zijn. Het moet “gemakkelijk herkenbaar, onmiddellijk toegankelijk en permanent beschikbaar” zijn. Maar wat betekent deze beschrijving eigenlijk voor het webdesign?

Zelfs als de wetgeving niet precies definieert, hoe dit moet worden geïntegreerd, voldoen deze varianten bijvoorbeeld aan de eisen van de wettelijke definitie:

  • Het Impressum voor Duitsland moet toegankelijk zijn vanaf elke afzonderlijke subpagina;
  • Link naar het Impressum moet aanklikbaar zijn en duidelijk de titel “Impressum” hebben;
  • Je kunt de link in het menu van de pagina of de kop- of voettekst van de website plaatsen;
  • Het moet altijd beschikbaar zijn.

Welke fouten moet je absoluut vermijden in het webdesign?

Onnauwkeurige aanwijzing

Als je jouw Impressum voor Duitsland verbergt in een verzamelterm zoals “over ons” of “contact”, is niet voldaan aan het criterium van gemakkelijke herkenbaarheid. Het label van de linktekst moet altijd duidelijk zijn. Termen zoals “Info” of “achter de schermen” zijn niet toegestaan.

Verborgen Impressum

Het impressum is niet toegestaan als pop-up of als menu-item in een drop-down menu, omdat de gebruiker van de website deze niet direct kan bereiken. Zodra er meer dan twee keer moet worden geklikt of het bereiken van de pagina geblokkeerd wordt, door bijvoorbeeld een browserextensie zoals pop-up blockers, voldoet dit niet aan de richtlijnen.  Een Impressum binnen de algemene voorwaarden is ook niet voldoende. De onmiddellijke toegankelijkheid wordt gegeven, wanneer de gebruiker de pagina met twee muisklikken kan bereiken. Dit werd in 2006 besloten door het Duitse Federale Hof van Justitie (BGH).

Impressum Duitsland niet alleen op de homepage

Elke website heeft statische en dynamische elementen. Een voorbeeld hiervan is de navigatiebalk, die altijd bovenaan verschijnt, ongeacht op welke subpagina jij je op dat moment bevindt. De voettekst van de website staat meestal ook vast en verandert nooit. Je GmbH of BV-impressum moet in precies deze elementen van de website worden geïntegreerd. Een klikbare link, die alleen vanaf de startpagina of geselecteerde subpagina’s te bereiken is, voldoet niet aan het criterium van onmiddellijke toegankelijkheid.

Zelfs als je een volledige, wettelijk conforme impressum aanbiedt, is de toegankelijkheid doorslaggevend voor de preventie van een aanmaning uit Duitsland! Je kunt ook worden gewaarschuwd voor het negeren van de richtlijnen voor plaatsing en toegankelijkheid binnen de website.

Ook responsief toegankelijk

Om ervoor te zorgen dat de imprint van jouw GmbH of B.V. altijd beschikbaar is, moet de presentatie ervan compatibel zijn met de huidige standaardbrowsers en devices. Het Impressum moet ook correct worden weergegeven op smartphones, tablets en andere apparaten. Als deze compatibiliteit niet wordt gegeven, kan de website worden afgekeurd.

Social Media, Amazon of eBay

Een impressum is verplicht voor elke online entiteit waar een bedrijf zich representeert of iets verkoopt. Dat geldt ook voor social media platformen, Amazon, eBay en andere profielen. Ook hier geldt dat de pagina binnen twee muisklikken gevonden en geopend moet kunnen worden. Gelukkig heeft Facebook daar een extra functie voor in de profielinstellingen voor je pagina onder “about” en ook andere platformen bieden daar een speciale oplossing voor.

E-Mail

Ja, ook in je e-mail-campagnes mag een impressum niet missen. Dat geldt eigenlijk voor alle online communicatie met klanten. Net zoals het in Nederland verplicht is om je KVK nummer op alle communicatiemiddelen schriftelijk te vermelden. Doe je dat ook nog niet? Nou dan… aan de slag!

Zijn er ook voordelen?

De wetgeving en plicht voor een Impressum bestaat al sinds 1997! Het is dus een gebruikelijk gedrag in Duitsland om eerst even te gaan checken, wie nou echt achter een website zit, voordat je de informatie gebruikt of een product of dienst gaat kopen. Het is een soort visitekaartje voor je bedrijf. Door transparante en volledige informatie ter beschikking te stellen, win je het vertrouwen van de nog wel kritische en sceptische Duitsers. Dat is vooral belangrijk, wanneer je naamsbekendheid nog echt niet ver ontwikkeld is.

Ik hoop dat het zo duidelijk voor je is wat een Impressum is, waarom je dit nodig hebt en hoe je het op je site moet implementeren.

Informatie over Tatjana Berle

Als Duitstalige Online Marketeer heb ik al veel Nederlandse bedrijven kunnen helpen met hun online marketing in Duitsland. Met een hele rugzak aan ervaring en kennis werk ik nu als freelancer met focus op een strategisch samenspel van SEO en SEA. Ben jij op zoek naar een native speaker Duits, die je kan helpen om de Duitse markt te veroveren of bestaande campagnes te verbeteren? Neem dan vrijblijvend contact met mij op.