Hoe kies je de juiste domeinnaam voor de Duitse markt?

Duitse domeinnaam kiezen

Wanneer je met je website of webshop wilt uitbreiden naar Duitsland, is het belangrijk om rekening te houden met alle factoren die je succes maken of breken. Een belangrijk element is het kiezen van de juiste merknaam en domeinnaam. In deze blogpost ga ik tien tips met je delen voor het kiezen van een domeinnaam voor de Duitse markt. Met een zorgvuldige planning kun je ervoor zorgen dat je domein je SEO-inspanningen ondersteunt en lokale klanten aanspreekt.

10 tips voor een Duitse domeinnaam

  1. Kies een merk of domeinnaam die gemakkelijk uit te spreken en te spellen is: Houd in gedachten dat je domeinnaam voor Duitstaligen makkelijk uit te spreken en te spellen moet zijn. Een Nederlands woord, een ingewikkelde, moeilijk te onthouden naam of speciale letters, nummers of koppeltekens kunnen het onnodig moeilijk maken voor je klanten om je website te vinden.
  2. Houd het kort: Een kortere domeinnaam is voor iedereen gemakkelijker te onthouden en te typen, dus streef naar iets wat beknopt is en toch je bedrijf beschrijft of past bij wat je aanbiedt.
  3. Van A tot O: Merken als Otto, Lieferando, Apomio, Idealo en Zalando hebben twee dingen gemeen: het zijn allemaal grote, succesvolle merken in Duitsland en hun namen eindigen op de letter “o.” Dit is geen toeval dat deze merken zo populair zijn. Duits is niet de enige taal waarin woorden die eindigen op “o” gemakkelijk te onthouden zijn. In feite wordt deze klank in bijna elke taal als groot en belangrijk beschouwd. Ook de klinker “a” laat namen groter klinken, denk aan Amazon bijvoorbeeld. Deze inzichten uit de taalkunde kunnen behulpzaam zijn bij het kiezen van een domeinnaam voor de Duitse markt. Door een naam te kiezen die “a” en/of “o” bevat, kunnen bedrijven hun merk een memorabele en positieve klank geven.
  4. Gebruik geen straattaal, spreektaal of dialect: Hoewel het gebruik van lokale taal een meer persoonlijke band met Duitse klanten kan creëren, kunnen jargon en spreektaal moeilijk te begrijpen zijn voor sommige mensen uit je doelgroep. Daarom kun je je bij het kiezen van je domeinnaam het beste houden aan de standaard Duitse spelling en grammatica.
  5. Controleer of er synoniemen zijn: De Duitse taal kent heel veel woorden voor dezelfde betekenis en ook vaak één woord met meerdere betekenissen. Dat kan SEO-technisch soms wel wat ingewikkeld worden om de juiste doelgroep naar je nieuwe website te lokken. Ga je daarom even goed informeren en check of er niet nog een andere betekenis achter je domeinnaam schuilt.
  6. Gebruik relevante trefwoorden: Het opnemen van relevante trefwoorden in je domeinnaam kan de positie van je website in de zoekresultaten helpen verbeteren. Let er bij het kiezen van trefwoorden op dat je je concentreert op de trefwoorden die het meest gebruikt worden door Duitstalige gebruikers.
  7. Registreer meerdere domeinvarianten: Lange tijd was het niet mogelijk om speciale letters zoals ä, ü en ö in domeinnamen te gebruiken. Inmiddels kan je wel een IDN (Internationalized Domain Name) registreren. Dit is een standaard voor domeinen die naast de eerder toegestane ook ASCII-tekens (26 Latijnse letters, tien cijfers en het koppelteken) mogen bevatten. Kom je er niet omheen om een speciale letter in je domeinnaam te gebruiken, dan kan je deze letters ook op deze manier gebruiken: ä=ae; ö=oe; ü=ue; ß=ss. Dus registreer beide varianten! Achter Fluege.de en Flüge.de zitten bijvoorbeeld twee verschillende bedrijven. Voorkom dus dat een concurrent op de bekendheid van jouw merknaam meelift, door een typodomein te registreren.
  8. Maak geen inbreuk op het handelsmerk van iemand anders: Doe grondig onderzoek voordat je een domeinnaam kiest, want je wilt niet per ongeluk de merkrechten van iemand anders schenden. Dit is niet alleen illegaal, maar kan er ook toe leiden dat je website van de resultatenpagina’s van zoekmachines wordt verwijderd. In het DPMA register kan je controleren of de merknaam die jij bedacht hebt, nog beschikbaar is.
  9. Kies een .de-extensie wanneer je doelgroep in Duitsland zit: Duitse gebruikers vertrouwen eerder een website met een ‘.de’ extensie, dus dit is een belangrijke factor om te overwegen bij het kiezen van je domeinnaam.
  10. Gebruik alternatief een .com-domein: Veel bedrijven kiezen ervoor om één domein te gebruiken voor al hun internationale markten en talen. Maar ook wanneer je in DE én AT én/of CH met dezelfde content en /de/ directory wilt ranken. In dat geval is het belangrijk dat je een .com-domein gebruikt, wanneer je niet voor een lokale TLD kiest. Mijn ervaringen met .eu domeinen is echter teleurstellend. internationale .com-domeinen krijgen de voorkeur in lokale zoekmachines en je profiteert van de domeinautoriteit die je misschien al hebt opgebouwd. Daarom zal het gebruik van een .com domein je SEO verbeteren en je een betere kans geven om hoog te scoren in de Duitse zoekresultaten. Zorg er ook voor dat je de hreflang-tag voor elke /taalfolder of subdomein correct implementeert. Gebruik bijvoorbeeld /de en hreflang=”de” of definieer verder met bijvoorbeeld hreflang=”de-DE” of hreflang=”de-AT”. Dit zorgt ervoor dat je website goed geïndexeerd wordt door lokale zoekmachines en dat gebruikers de juiste taal en versie van je website te zien krijgen als ze ernaar zoeken.

Het kiezen van de juiste domeinnaam is een belangrijke stap bij het (online) uitbreiden van je zaken naar Duitsland. Door de tips uit deze blogpost te volgen, kun je ervoor zorgen dat je domein SEO-vriendelijk is en aantrekkelijk voor lokale klanten. Met een goede planning kun je je voorbereiden op succes op de Duitse markt.

Advies nodig?

Zit je voor de keuze om een nieuwe domeinnaam voor de Duitse markt te kiezen? Heb je al een lijstje met voorstellen en wil je een second opinion? Neem dan even contact met mij op en boek een adviesgesprek. Ik adviseer je graag bij deze belangrijke keuze.

Informatie over Tatjana Berle

Als Duitstalige Online Marketeer heb ik al veel Nederlandse bedrijven kunnen helpen met hun online marketing in Duitsland. Met een hele rugzak aan ervaring en kennis werk ik nu als freelancer met focus op een strategisch samenspel van SEO en SEA. Ben jij op zoek naar een native speaker Duits, die je kan helpen om de Duitse markt te veroveren of bestaande campagnes te verbeteren? Neem dan vrijblijvend contact met mij op.