Black Friday in Duitsland

Black friday in Duitsland

Black Friday is de grootste winkeldag van het jaar – ook in Duitsland. Maar zoals bij elk commercieel evenement, zijn er bepaalde juridische aspecten en regels waarmee rekening moet worden gehouden. Weet jij waar je op moet letten? Ik vertel je graag meer en geef je wat tips en informatie om een succesvolle campagne in Duitsland te lanceren.

Juridische aspecten en regels van Black Friday in Duitsland

In dit gedeelte duik ik dieper in de Duitse wetgeving rondom Black Friday en geef ik tips om juridische problemen te vermijden.

Duitse wetgeving die niet alleen voor Black Friday geldt

In Duitsland zijn er strikte regels rondom prijsaanduidingen en kortingen. Volgens de Duitse wet moet de oorspronkelijke prijs van een product duidelijk worden aangegeven naast de afgeprijsde prijs. Dit is om de consument een duidelijk beeld te geven van hoeveel ze daadwerkelijk besparen. Het niet naleven van deze regels kan leiden tot boetes en juridische problemen.

Daarnaast is het belangrijk om te weten dat in Duitsland het misleiden van consumenten met valse kortingen een strafbaar feit is. Dit betekent dat als een product nooit voor de oorspronkelijke prijs is verkocht, het illegaal is om te beweren dat het product is afgeprijsd.

Tips om juridische problemen te vermijden

  1. Transparantie in prijsaanduiding: Zorg ervoor dat de oorspronkelijke en de nieuwe prijs duidelijk naast elkaar worden weergegeven.
  2. Wees voorzichtig met schaarste: Verkopers moeten hun klanten niet onnodig met beïnvloedingtechnieken onder druk zetten en uitingen zoals “Op=op” en “Zolang de voorraad strekt”. Ze worden ook verwacht hun aanbiedingen actueel te houden en deze te verwijderen als een product niet meer beschikbaar is. Dit voorkomt de misvatting dat een product alleen op Black Friday beschikbaar zou zijn.
  3. Actuele aanbiedingen: Houd je aanbiedingen up-to-date. Als een aanbieding of actie is verlopen, verwijder deze dan onmiddellijk van je website om misleiding te voorkomen.
  4. Vermijd valse kortingen: Als een product nooit voor de oorspronkelijke prijs is verkocht, gebruik dan geen valse kortingen om de verkoop te stimuleren.
  5. Duidelijke voorwaarden: Als er voorwaarden zijn verbonden aan een aanbieding, zoals een minimale bestelhoeveelheid, zorg er dan voor dat deze duidelijk zijn aangegeven.
  6. Geen korting voor bepaalde producten: Voor boeken, tijdschriften, tabak en medicijnen mag niet met korting geworven worden, want die onderliggen een wettelijke prijsafspraak.
  7. “Wegens succes verlengd”: Schrap die zin maar uit je campagne. Wanneer een Black Friday of Cyber Monday actie wordt aangekondigd en gestart, moet deze ook eindigen op de aangegeven dag. Het is wettelijk niet toegestaan om de actie te verlengen naar bijvoorbeeld een “Black Weekend” of een “Cyber Thursday” als de actie succesvol is. Volgens de Duitse wetgeving en jurisprudentie mag een prijsverlaging niet langer duren dan de oorspronkelijk aangekondigde periode. Er is al sprake van misleiding als de verkoper vanaf het begin de intentie heeft om de kortingsactie te verlengen, of als de actie zonder geldige reden wordt verlengd.
  8. De basis: Zorg voor een goede juridische basis met duidelijke, Duitse AGB’s, privacybeleid, retourenbeleid en vergeet niet je Impressum. Heb je juridisch advies nodig? Ik ben geen advocaat, maar ik weet wel bij welke adres je moet zijn om je juridische teksten Duitslandproof te maken.

Overige tips voor je Black Friday campagne in Duitsland

  1. Loop het bestelproces na: Je wilt niet pas op Black Friday erachter komen, dat er een bug in je bestelproces zit of een ander bottleneck. Zorg voor een duidelijke, compacte check-out en de juiste CTA’s. Neem contact met mij op als ik voor jou een website-audit zal doen.
  2. Dezelfde kwaliteit voor een betere prijs: Ga in de communicatie niet alleen op korting en prijs pushen, maar overtuig ook nieuwe klanten ervan dat je een super product biedt en klanten nu van een voordelige prijs profiteren voor dezelfde goede kwaliteit.
  3. Bied de juiste betaalmethodes aan: PayPal en achteraf betalen zijn de gebruikelijkste betaalmethodes in Duitsland. Zet deze bovenaan je lijst, gevolgd door Lastschrift, Sofortüberweisung, Creditcard en Vorkasse.
  4. Neem onzekerheden weg: Probeer zo veel mogelijk klantenvragen vooraf al te beantwoorden, bijvoorbeeld door een prominente FAQ en benadruk duidelijk de waarde die je met je producten biedt.
  5. Probeer nieuwe klanten te binden: Bied bijvoorbeeld een exclusieve Black Friday korting aan voor de abonnees van je nieuwsbrief. Zowel voor nieuwe inschrijvingen als bestaande abonnees.
  6. Overweeg een duurzame actie: Duurzaamheid is wel een belangrijk thema in Duitsland. Heb je de mogelijkheid om je actie aan een bijzonder duurzaam product of actie te koppelen? Waarom doe je dat dan niet? Of het nou de lancering van een extra duurzame schoen is met introductiekorting, of een boom die je voor elke bestelling gaat planten. Wees creatief en authentiek.

Door deze tips in acht te nemen, kun je een succesvolle Black Friday campagne voeren in Duitsland.

Beschermd woordmerk Black Friday in Duitsland

Wat veel internationale marketeers niet weten is dat de term “Black Friday” in Duitsland tot kortgeleden een geregistreerd woordmerk was, waarvoor je een licentie moest kopen! Maar goed nieuws voor e-commerce en winkeliers op de Duitse markt, want op 14 oktober 2022 oordeelde het Kammergericht Berlin dat het woordmerk niet langer bescherming verdient!

Het woordmerk “Black Friday” wordt nu als ongeldig beschouwd en is in oktober 2022 met terugwerkende kracht uit het register van het Duitse Octrooi- en Merkenbureau (DPMA) geschrapt. De Black Friday GmbH ging hiervoor in beroep, maar dit heeft de rechter in juli 2023 nu definitief afgewezen.

Wat ging hieraan vooraf?

In 2013 werd het woordmerk Black Friday als Duits merk geregistreerd. In 2016 verzekerde de Black Friday GmbH, exploitant van de website blackfridaysale.de, zich van alle rechten om “Black Friday” exclusief als woordmerk te kunnen gebruiken. Uiteindelijk belandde het woordmerk in handen van de in Hong Kong gevestigde media en IP holding “Super Union Holdings Limited”. 

Merken, winkeliers en webshops hadden dus licentierechten nodig om de term voor hun promotie te gebruiken – wie het woordmerk alsnog zonder licentie gebruikte, kreeg vaak een aangifte in de brievenbus vanwege inbreuk op het merkrecht. Hierdoor werd in de afgelopen jaren goed geld verdient.

Heen en weer

Na talrijke verzoeken werd in september 2019 voor het eerst de annulering van het woordmerk vastgesteld. Maar daartegen vocht de eigenaar van het woordmerk met alle middelen. En dus werd het oordeel in 2020 deels weer teruggeschroefd door de Duitse federale rechtbank voor patent en octrooien. Het merk “Black Friday” bleef grotendeels geldig. Alleen voor reclamediensten en handelsdiensten met elektronische goederen werd het verzoek tot annulering toegekend. Met de reden dat de term voor deze goederen en diensten al gebruikelijk was ten tijde van de registratie in 2013, maar alleen op deze specifieke toepassingen. Deze beslissing werd vervolgens bevestigd door het BGH (vonnis van 27 mei 2021).

Eindelijk goed nieuws voor Black Friday in Duitsland

Na al dit heen en weer kwam op 14 oktober 2022 eindelijk een vervroegd kerstcadeau voor alle merken, winkeliers en webshops: “Black Friday” mag voor promotie nu weer door iedereen gebruikt worden, of je dat nu op Duitse billboards plakt of in je PPC-advertenties gaat promoten. Wanneer jouw merk dus ook met Black Friday in Duitsland wil adverteren, hoef je dus niet meer te parafraseren of alternatieven zoals “Black Week” en “Black Weekend” verzinnen. Aan de andere kant, zou je juist daardoor beter kunnen uitblinken tussen al je concurrenten. Dus wees creatief met je marketing in Duitsland of onderscheid je juist met een duurzame “Green Friday”!

Happy sales!

Informatie over Tatjana Berle

Als Duitstalige Online Marketeer heb ik al veel Nederlandse bedrijven kunnen helpen met hun online marketing in Duitsland. Met een hele rugzak aan ervaring en kennis werk ik nu als freelancer met focus op een strategisch samenspel van SEO en SEA. Ben jij op zoek naar een native speaker Duits, die je kan helpen om de Duitse markt te veroveren of bestaande campagnes te verbeteren? Neem dan vrijblijvend contact met mij op.