Abgemahnt… Je Duitse website niet op orde?

Voorkom een aanmaning uit Duitsland en een rechtszaak.

Wist jij dat de kans voor een aanmaning uit Duitsland best groot is voor online ondernemers op de Duitse markt? In Nederland nemen we het met wetten en regels soms niet zo streng. In grote lijnen wordt ervoor gezorgd dat juridisch de basis op orde is. Maar niet elk bedrijf streeft ernaar om de braafste leerling uit de klas te worden, wanneer dit groei en succes alleen maar in de weg staat. Het uitbreiden van een webshop of dienst op internationaal niveau vergt niet alleen aandacht voor taal, logistiek, prijzen en branding, maar ook voor de nationale wetten in het land van verkoop. Helaas wordt dit vaak over het hoofd gezien of onderschat. Terwijl de Duitsers meer tijd investeren in het voorkomen van een probleem, merk ik dat hier in Nederland vaak afgewacht wordt, tot echt een brand geblust moet worden.

Abmahnkultur in Duitsland

Het is algemeen bekend dat de Duitsers erg nauwkeurig zijn en regels een belangrijke rol spelen. Hier is prestatie de norm om de beste leerling uit de klas te willen worden. In een land waar autobestuurders zelfs om 3.00 uur ‘s nachts op een verlaten weg voor het rode stoplicht zonder flitser stoppen en braaf wachten, spelen regels en wetten ook op de digitale markt een belangrijke rol. De verdrietige werkelijkheid is dat er in Duitsland een cultuur van concurrentiedruk en aanmaningen heerst. Er zijn zelfs bedrijven en advocaten die hiermee hun geld verdienen en gericht op zoek gaan naar juridische manco’s op websites, webshops en bij Amazon en eBay verkopers die op de Duitse markt actief zijn. In een onderzoek van de Duitse Händlerbund* gaven 22% van de 726 bevraagde ondernemers aan dat zij in 2018 een aanmaning hebben ontvangen. Vooral webshops met een Duits domein worden pijnlijk getroffen. De consequentie van een niet goed afgehandelde aanmaning kost vaak een flink bedrag en ook de juridische kosten voor het afhandelen van een rechtszaak schieten snel omhoog.

Bron: Händlerbund: “Abmahn-Studie 2019” [INFOGRAPHIC] . Geraadpleegd op 06-01-2020 via https://www.haendlerbund.de/de/news/presse/2968-studie-abmahnungen-2019.

Meest voorkomende reden voor een aanmaning uit Duitsland

Er zijn talloze regels en details waarop je moet letten, wanneer je een product of dienst in de Duitse taal aan Duitse consumenten aanbiedt. Meestal hebben de aanmaningen betrekking tot privacy (cookies, nieuwsbrieven, etc.), de algemene voorwaarden, bedrijfsinformatie (Impressum), prijsweergave, herroepingsrecht en leveringen.

  1. In 2018 kregen 57% van de bevraagde ondernemers te maken met een aanmaning omtrent de AVG. Pas geleden in september 2019 oordeelde het Europees Hof van Justitie op basis van een Duitse rechtszaak over de verplichting om actief in te stemmen met het gebruik van cookies: cookies zonder duidelijk Opt-In zijn niet toelaatbaar en een Duitse rechter heeft dit inmiddels ook bevestigd, ofwel de Duitse DSGVU een Opt-out regeling omschrijft. Privacy en data zijn gevoelige onderwerpen in Duitsland. 
  2. Op plek twee met 33% staan aanmaningen die te maken hebben met de mededingingswetgeving. Hierbij horen bijvoorbeeld: een ontbrekend of foutief Impressum, misleiding van de consument door bijvoorbeeld misleidend taalgebruik, onduidelijke prijzen, fouten in de algemene voorwaarden en het herroepingsrecht, misleidende vergelijkingen die het imago van andere ondernemers aantasten of overlast door koude acquisitie zonder opt-in. 
  3. Plek drie gaat aan verplichtingen rondom de levering en terugname van de verpakkingen. En die zijn anders dan in Nederland! 22% van de ondernemers uit deze Abmahnstudie van 2019 gaf aan dat dit de reden was voor een aanmaning. Informeer je hierover bij de Rijksdienst voor ondernemend Nederland.
  4. 15% kreeg te maken met een inbreuk op merkrecht, zoals adverteren onder een beschermde handelsnaam. 
  5. Tot slot speelt ook copyright rol bij aanmaningen. Let dus heel goed op welke afbeeldingen, video’s, teksten of muziek je gebruikt op je website en social media.

Een aanmaning voorkomen

Wanneer je een webshop aan Duitse consumenten aanbiedt in de Duitse taal, dan geldt de Duitse wetgeving. Een vertaling van je juridische teksten is nooit een goed(koop)e zet. Wil je een rechtszaak in Duitsland voorkomen, dan kan je advies vragen bij de Duits-Nederlandse Handelskamer of een andere instantie die juridische checks doorvoeren en voor jou juridische teksten zoals Datenschutzerklärung en Allgemeine Geschäftsbedingungen schrijven. Zorg in ieder geval ervoor dat dit een jurist of advocaat schrijft die hierin onderlegd is. En verder moet je er natuurlijk voor zorgen dat alles up-to-date blijft, want elk jaar krijg je het weer met nieuwe wetten of aanpassingen te maken. Sommige organisaties bieden hiervoor ook een abonnement aan.

Juridisch nieuws voor 2020

Met het begin van 2020 gaan in Duitsland weer nieuwe wetten in. Het is dus tijd om weer kritisch te kijken en stil te staan bij de algemene voorwaarden en andere juridische teksten.

  1. Universalschlichtungsstelle
    Indien je als bedrijf deel neemt aan een procedure voor de afhandeling van consumentengeschillen of daartoe wettelijk verplicht bent, moet je je wenden tot de bevoegde dienst voor de afhandeling van consumentengeschillen overeenkomstig § 36 (1) nr. 2 CDBG. Indien de instantie voorheen “Allgemeine Verbraucherschlichtungsstelle” genoemd werd, moet de vanaf 1.1.2020 naar de “Universalschlichtungsstelle” verwezen worden.
  2. New Deal for Consumers
    De New Deal for Consumers is een wetsvoorstel die het doel heeft om de consumentenrechten binnen de EU te versterken, met name bij internationale consumentencontracten. Dit betreft de richtlijn voor oneerlijke handelspraktijken [2005/29/EG], consumentenrechten [2011/83/EU], oneerlijke bedingen [93/13/EEG] en prijsaanduiding [98/6/EG]. Het wetsvoorstel is nog niet definitief, maar bedrijven hebben waarschijnlijk nog tot 2022 de tijd om nodige aanpassingen door te voeren.
  3. Wet ter versterking van faire concurrentie
    Er is ook goed nieuws rondom aanmaningen op de Duitse markt, want de overheid is bezig met een wetsvoorstel om misbruik van aanmaningen door verenigingen en concurrenten te verminderen.

Wat te doen bij een aanmaning voor je Duitse webshop?

Als Duitse marketeer ben ik wel op de hoogte van sommige juridische valkuilen, maar ik ben geen jurist of advocaat die je website of webshop op alle juridische punten kan checken. De eerste tip bij een aanmaning uit Duitsland is, om niet in paniek te raken en niet meteen de bijgevoegde “Unterlassungserklärung” te ondertekenen. Omdat er vaak ook misbruik gepleegd wordt door bedrijven die zich gespecialiseerd hebben op het aanmanen van websites en webshops, is het raadzaam om direct (binnen één week na ontvangst) een advocaat erbij te betrekken die gespecialiseerd is op de Duitse wetgeving rondom eCommerce en digitale diensten. Hiervoor kan je bijvoorbeeld terecht bij de volgende instanties:

  • De juridische service en keurmerk van de Händlerbund* (ook in het Engels);
  • De Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) – zij kunnen je vooral vooraf adviseren – bij een aanmaning verwijzen ze je door naar een gespecialiseerde advocaat uit hun netwerk;
  • De Trusted Shops Abmahnschutz* (ze hebben ook Nederlandse accountant manager);
  • E-Recht24.de* (alleen in het Duits).

Verder zijn er ook veel advocatenbureau’s die zich hierin gespecialiseerd hebben. Belangrijk is wel om te checken of eCommerce wetgeving ook daadwerkelijk bij hun expertise hoort en zij een portfolio met succesvolle procedures en tevreden klanten kunnen aantonen.

Voorkomen of brandjes blussen? Wat voor een ondernemer ben jij?

Informatie over Tatjana Berle

Als Duitstalige Online Marketeer heb ik al veel Nederlandse bedrijven kunnen helpen met hun online marketing in Duitsland. Met een hele rugzak aan ervaring en kennis werk ik nu als freelancer met focus op een strategisch samenspel van SEO en SEA. Ben jij op zoek naar een native speaker Duits, die je kan helpen om de Duitse markt te veroveren of bestaande campagnes te verbeteren? Neem dan vrijblijvend contact met mij op.