Het perfecte winkelmandje

winkelmandje

Wat is het perfecte winkelmandje binnen eCommerce? Voor webshops en online retailers is het winkelmandje veel meer dan alleen een stap in het bestelproces. Het is het punt waarop het succes van de gehele winkelstrategie zichtbaar wordt. Ik vroeg me af, bestaat het “perfecte winkelmandje” eigenlijk wel? Tijdens mijn zoektocht verbaasde het mij dat ik met dit zoekwoord geen actueel onderzoek of artikelen kon vinden en dat in drie talen die ik spreek. Daarom ging ik zelf op onderzoek uit om dit artikel met jullie te delen.

Voorbeelden van drie succesvolle Duitse webshops

Zoals je misschien al weet of op mijn website kon lezen, ligt mijn focus als native speaker op online marketing op de Duitse markt. Hierbij ga ik dus uit van voorbeelden van Duitse webshops. Bij het analyseren van deze pagina’s zijn me enkele punten opgevallen die een testen waard zijn om jouw perfecte winkelmandje te ontwerpen.

Winkelmand van Otto.de

Otto staat na Amazon op de tweede plek van de grootste webshops in Duitsland volgens het keurmerk EHI. Inmiddels is Otto.de ook een soort van marketplace geworden, waar je vele verschillende producten kunt vinden en verkopen. Deze winkelmand is misschien niet de meest moderne, maar er zitten wel enkele goede punten erbij. De producten zijn visueel en erg simpel weergegeven, inclusief alle productdetails. Alle aandacht gaat naar de bestelbutton in de kleur rood, welke tevens twee keer aanwezig is en daardoor zeker altijd in beeld staat.

Afbeeldingsbron: https://www.otto.de/order/basket

Wat mij ook nog direct opvalt is dat in groen de verkrijgbaarheid wordt weergegeven en de klant hier met Du in plaats van Sie aangesproken wordt. Dat zie ik inmiddels wel vaker op Duitse B2C sites en kan dus wel op die manier ingezet worden. Boven staan ook de stappen van het bestelproces, zodat de klant al van tevoren weet hoeveel stappen hij of zij moet doorlopen. 

Iets wat ik heel interessant vind en direct herken met de kennis die ik voor CRO heb gewonnen uit boeken, presentaties, podcasts en eigen ervaring, is dat er bij de prijzen geen Euro teken staat. Mensen verbinden met een valutateken vaak iets negatiefs. Daarom staan er zelf op sommige menukaarten geen eurotekens meer. Er wordt hier wel aangegeven, dat het om euro’s gaat, maar heel klein en daardoor overheerst deze visuele prikkel niet.

Het valt ook op dat er prominent in blauw wordt aangegeven dat een kortingscode pas in de volgende stap ingevoerd kan worden. Ik persoonlijk zou dit niet met een kleur benadrukken, want veel klanten gaan op internet naar kortingscodes zoeken, zodra je hun laat zien dat er kortingscodes bestaan. Aan het eind van de pagina wordt de inschrijfmogelijkheid voor de nieuwsbrief nog eens geaccentueerd en het keurmerk van EHI.

Winkelmand van Zalando.de

Zalando staat op plek 3 van de grootste webshops in Duitsland. Ook in Nederland kent iedereen deze shopping site. Het winkelmandje onderscheidt zich ook niet heel erg van de Nederlandse variant.

Afbeeldingsbron: https://www.zalando.de/cart

Deze winkelmand is in overzichtelijke vakjes verdeeld. De producten zijn duidelijk neergezet met alle belangrijke details en aanpassingsopties. Bovendien wordt er een principe van Cialdini toegepast: schaarste. Ze geven namelijk aan dat de producten nu wel in het winkelmandje zitten, maar niet gereserveerd worden. Een signaal aan de klant dat je snel moet bestellen, voordat het product niet meer beschikbaar is. Verder wordt er iets prominenter weergegeven, wanneer de klant zijn bestelling thuis mag verwachten en hier wordt ook gebruik gemaakt van de autoriteit van de bekende logo’s van verschillende betaalproviders. Beneden onder de fold wordt nog cross-selling gestimuleerd met gerelateerde producten.

Winkelmand van MediaMarkt.de

Op plek 4 staat de webshop van MediaMarkt in het bekende rood. Zij zijn bekend geworden met flauwe reclames en de zin: “Ich bin doch nicht blöd”. Ik was positief verrast hoe eenvoudig en overzichtelijk hun winkelmand oogt.

Afbeeldingsbron: https://www.mediamarkt.de/checkout

Hier zie je vele elementen terug, die ook al in de twee andere winkelmandjes zichtbaar waren, zoals schaarste. Maar de het grootste verschil hier, is dat de winkelmand pagina zo simpel gehouden is, dat er zelfs de navigatie header van de site weggehaald werd. Op die manier wordt de aandacht niet afgeleid door allemaal klikopties en de hoeveelheid categorieën. Maar wat echt veel aandacht trekt is het benadrukken van hun autoriteit. Hier zie je namelijk een hoop keurmerken, beoordelingen en veiligheidszegels. 

Samenvatting voor het perfecte winkelmandje

De winnaar van de drie winkelmanden is volgens mij het winkelmandje van MediaMarkt, omdat dit ontwerp heel erg conversiegericht is en weinig afleiding geeft van het uiteindelijke doel en veel autoriteit uitstraalt.

Wanneer ik terugkijk naar alle drie voorbeelden, kan ik de tips voor een succesvolle winkelmandpagina zoals volgt samenvatten:

  • Een duidelijke en eenvoudige visualisatie van de artikelselectie en belangrijkste details;
  • Wanneer je nog weinig merkbekendheid hebt, zorg ervoor dat de USPs van je merk en webshop goed zichtbaar zijn;
  • Zorg voor een gebruikersvriendelijke wijziging van de artikelkeuze of aantal producten;
  • Het creëren en behouden van vertrouwen om de aankooptransactie te starten, bereik je bijvoorbeeld door reviews, keurmerken en logo’s van bekende paymentproviders;
  • Toon een duidelijke visualisatie van alle kosten en leveringsvoorwaarden, zodat de klant de uiteindelijke aankoopbeslissing kan nemen;
  • Geef de prijzen duidelijk aan met tussensom, totale kosten en eventuele extra kosten zoals verzendkosten;
  • Het onder de aandacht brengen van de prijsvoordelen en schaarste;
  • Juridisch moet je in Duitsland erop attent maken of de prijzen inclusief btw zijn, wanneer dat niet het geval is moet dit duidelijk worden aangegeven;
  • Het is vooral belangrijk om een effectieve call-to-action te creëren, vooral voor besluiteloze klanten. Zorg ervoor dat deze altijd in beeld blijft en niet onder de vouw valt;
  • Er bestaat geen ultieme kleuradvies voor de C2A button, maar de kleuren oranje, rood en groen zijn het meest gebruikelijk in Duitsland. Een A/B test kan helpen om de meest succesvolle kleur te selecteren;
  • “Zur Kasse” is de meest gebruikte C2A tekst op de winkelmand pagina van Duitse webshops.

Jouw perfecte winkelmandje

Wat voor jouw webshop het perfecte winkelmandje is, kan ik helaas niet in het algemeen beantwoorden, maar ik hoop dat ik je hier wat goede voorbeelden en ideeën kon geven om te gaan experimenteren. Voor de Duitse markt is vertrouwen en autoriteit wel een belangrijke voorwaarde voor succes.

Weet je wel zeker dat er geen spelfouten of andere rare dingen in je bestelproces staan? Wanneer je hierbij hulp en advies zoekt van een Duitstalige marketing specialist, dan neem snel contact met mij op.


Informatie over Tatjana Berle

Als Duitstalige Online Marketeer heb ik al veel Nederlandse bedrijven kunnen helpen met hun online marketing in Duitsland. Met een hele rugzak aan ervaring en kennis werk ik nu als freelancer met focus op een strategisch samenspel van SEO en SEA. Ben jij op zoek naar een native speaker Duits, die je kan helpen om de Duitse markt te veroveren of bestaande campagnes te verbeteren? Neem dan vrijblijvend contact met mij op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *