Een Impressum voor je Duitse website

Wat gebeurt er als jouw Duitse website geen Impressum heeft? Juist, je stelt jezelf bloot aan het risico op een aanmaning uit Duitsland en dure boetes. Onwetendheid beschermt je ook niet tegen straf. Ontwerp een wettelijk voorgeschreven ‘Impressum‘ voor Duitsland (wat een soort imprint is van jouw bedrijf) met mijn tips voor “Besloten Vennootschappen” die je hier kunt vinden!
Heb je een 'Impressum' nodig voor jouw Duitstalige website?
Het antwoord is ja! Elke commercieel geëxploiteerde website die zich aan de Duitse markt richt moet een Impressum hebben. Dit betekent dat elke internetaanwezigheid die door een onderneming wordt geëxploiteerd, verplicht is, om alle bedrijfsgegevens duidelijk te communiceren door middel van een Impressum voor Duitsland. Dit geldt voor B2C, B2B en zelfs je hobbyblog. Maar hoe ziet zo een soort imprint eigenlijk uit?
Verplichte gegevens in het impressum voor een GmbH of BV:
Dit zijn de minimale gegevens die elke GmbH of B.V. in haar Impressum moet vermelden.
- Titel: “Impressum“
- Inleiding: “Angaben nach § 5 DDG“
- Kontaktinformationen: (contactgegevens)
- Bedrijfsnaam met het achtervoegsel “GmbH” of “BV”.
- Fysieke adres van de bedrijfslocatie (geen postbusadres)
- Telefoonnummer
- E-mailadres om contact met ons op te nemen (klikbaar)
- Link naar de homepage van de website (klikbaar)
- Registereintrag: (gegevens van de inschrijving in het handelsregister, indien beschikbaar)
- Registergericht (Naam Handelsregister)
- Registernummer (KVK nummer)
- Vertretungsberechtigte Geschäftsführung: (gemachtigd vertegenwoordiger / directeur met voor- en achternaam)
- Umsatzsteuer-Identifikationsnummer nach § 27a UStG: (btw-nummer voor de omzetbelasting, indien beschikbaar)
Als je wilt stuur ik jou een gratis voorbeeld voor je website, maar let op, ik ben geen advocaat en overneem geen aansprakelijkheid! Als je meer dan alleen je Impressum helemaal Duitslandproof wilt hebben, kan je het beste naar een legal pakket van de Händlerbund* gaan kijken. Via hun kan je alle juridische teksten laten checken en (her-)schrijven en zij overnemen de aansprakelijkheid. Met een Unlimited en Professional pakket krijg je ook hun keurmerk en reviewtool. Maar je kunt ook een ander Impressum van een belangrijke Duitse GmbH als voorbeeld nemen. Meestal vind je de link in de footer van hun website. Maar ook hier ben jij aansprakelijk bij fouten.
Overige informatie
Daarnaast zijn er enkele bijzondere gevallen waarin jouw bedrijf nadere informatie moet verstrekken. Hier heb je een overzicht met allee extra onderwerpen waar je op moet letten.
Redactionele inhoud
Als je redactionele of journalistieke content aanbiedt op je website, moeten de verantwoordelijke redacteuren hun volledige naam en woonplaats aangeven. Dit geldt bijvoorbeeld voor aanbieders die een blog beheren, nieuws of een community beheren. Voer de informatie in met bijvoorbeeld de volgende zin:
“Verantwortlich für den Inhalt [des Blogs o. ä.] nach § 55 Abs. 2 RStV: …”
E-commerce: Geschillenbeleid
Als je producten of diensten via jouw website aan Duitse consumenten verkoopt, moet je in het Impressum aangeven of je bereid bent deel te nemen aan een procedure voor geschillenbeslechting. Dit is al langer verplicht, maar het Europese ODR-platform is inmiddels afgeschaft. Neem je deel aan een procedure, dan moet je de bevoegde (Duitse) geschilleninstantie vermelden of een alternatief zoals bijvoorbeeld ValuedShops, als je webshop daar lid is. Belangrijk is dat je deze keuze duidelijk communiceert en, indien van toepassing, de juiste instantie met contactgegevens (inclusief webadres) noemt. Voorbeeld, als je nergens aan deelneemt:
“Wir sind zur Teilnahme an einem Streitbeilegungsverfahren vor einer Verbraucherschlichtungsstelle weder bereit noch verpflichtet.”
Een overzicht van Duitse geschilleninstanties vind je op deze website: https://www.bundesjustizamt.de/
E-commerce: Retouradres
Voor consumenten en voor je de vrede van de klantenservice is het wel verstandig om bij het bedrijfsadres aan te geven of dat wel of niet het retouradres is. Bijvoorbeeld achter het contactadres:
“Bitte schicken Sie an diese Adresse keine Rücksendungen.”
En een eigen kopje in het impressum over retouren, bijvoorbeeld:
Rücksendungen:
Bitte nutzen Sie für Ihre Rücksendung immer folgende Adresse:
[Voorbeeld B.V.]
[Adres]
Niederlande
Weitere Infos zum Thema Rücksendung finden Sie hier.
Registratieplichtige handel
Als je een bedrijf hebt, waarvoor een bedrijfsvergunning nodig is, moet je de betreffende toezichthoudende instantie met adres, telefoonnummer en webadres opgeven. Wapenhandelaren moeten bijvoorbeeld de verantwoordelijke regelgevende instantie in het Impressum opgeven.
Kamergebonden beroepen
Beroepsgroepen die verplicht zijn een kamer te vormen en die binnen een onderneming zijn georganiseerd, moeten de verantwoordelijke kamer aangeven, inclusief adres, telefoonnummer en webadres.
Disclaimer en copyright
Het Impressum is een goede plek om ook een juridisch statement over je copyright en een disclaimer over links van derden op te nemen.
Waar moet het Impressum staan?
Jouw Impressum mag nergens verborgen zijn. Het moet “gemakkelijk herkenbaar, onmiddellijk toegankelijk en permanent beschikbaar” zijn. Maar wat betekent deze beschrijving eigenlijk voor het webdesign?
Zelfs als de wetgeving niet precies definieert, hoe dit moet worden geïntegreerd, voldoen deze varianten bijvoorbeeld aan de eisen van de wettelijke definitie:
- Het Impressum voor Duitsland moet toegankelijk zijn vanaf elke afzonderlijke subpagina
- Link naar het Impressum moet aanklikbaar zijn en duidelijk de titel “Impressum” hebben
- Je kunt de link in het menu van de pagina of de kop- of voettekst van de website plaatsen
- Het moet altijd beschikbaar zijn
Welke fouten moet je absoluut vermijden in het webdesign?
Onnauwkeurige aanwijziging
Als je jouw Impressum voor Duitsland verbergt in een verzamelterm zoals “over ons” of “contact”, is niet voldaan aan het criterium van gemakkelijke herkenbaarheid. Het label van de linktekst moet altijd duidelijk zijn. Termen zoals “Info” of “achter de schermen” zijn niet toegestaan.
Verborgen Impressum
Het impressum is niet toegestaan als pop-up of als menu-item in een drop-down menu, omdat de gebruiker van de website deze niet direct kan bereiken. Zodra er meer dan twee keer moet worden geklikt of het bereiken van de pagina geblokkeerd wordt, door bijvoorbeeld een browserextensie zoals pop-up blockers, voldoet dit niet aan de richtlijnen. Een Impressum binnen de algemene voorwaarden is ook niet voldoende. De onmiddellijke toegankelijkheid wordt gegeven, wanneer de gebruiker de pagina met twee muisklikken kan bereiken. Dit werd in 2006 besloten door het Duitse Federale Hof van Justitie (BGH).
Impressum Duitsland niet alleen op de homepage
Elke website heeft statische en dynamische elementen. Een voorbeeld hiervan is de navigatiebalk, die altijd bovenaan verschijnt, ongeacht op welke subpagina jij je op dat moment bevindt. De voettekst van de website staat meestal ook vast en verandert nooit. Je GmbH of BV-impressum moet in precies deze elementen van de website worden geïntegreerd. Een klikbare link, die alleen vanaf de startpagina of geselecteerde subpagina’s te bereiken is, voldoet niet aan het criterium van onmiddellijke toegankelijkheid.
Zelfs als je een volledige, wettelijk conforme impressum aanbiedt, is de toegankelijkheid doorslaggevend voor de preventie van een aanmaning uit Duitsland! Je kunt ook worden gewaarschuwd voor het negeren van de richtlijnen voor plaatsing en toegankelijkheid binnen de website.
Ook responsief toegankelijk
Om ervoor te zorgen dat de imprint van jouw GmbH of B.V. altijd beschikbaar is, moet de presentatie ervan compatibel zijn met de huidige standaardbrowsers en devices. Het Impressum moet ook correct worden weergegeven op smartphones, tablets en andere apparaten. Als deze compatibiliteit niet wordt gegeven, kan de website worden afgekeurd.
Social Media, Amazon of eBay
Een impressum is verplicht voor elke online entiteit waar een bedrijf zich representeert of iets verkoopt. Dat geldt ook voor social media platformen, Amazon, eBay en andere profielen. Ook hier geldt dat de pagina binnen twee muisklikken gevonden en geopend moet kunnen worden. Gelukkig heeft Facebook daar een extra functie voor in de profielinstellingen voor je pagina onder “about” en ook andere platformen bieden daar een speciale oplossing voor.
Ja, ook in je e-mail-campagnes mag een impressum niet missen. Dat geldt eigenlijk voor alle online communicatie met klanten. Net zoals het in Nederland verplicht is om je KVK nummer op alle communicatiemiddelen schriftelijk te vermelden. Doe je dat ook nog niet? Nou dan… aan de slag!
Zijn er ook Voordelen?
De wetgeving en plicht voor een Impressum bestaat al sinds 1997! Het is dus een gebruikelijk gedrag in Duitsland om eerst even te gaan checken, wie nou echt achter een website zit, voordat je de informatie gebruikt of een product of dienst gaat kopen. Het is een soort visitekaartje voor je bedrijf. Door transparante en volledige informatie ter beschikking te stellen, win je het vertrouwen van de nog wel kritische en sceptische Duitsers. Dat is vooral belangrijk, wanneer je naamsbekendheid nog echt niet ver ontwikkeld is. Het heeft dus wel echt impact op je conversieratio!
Ik hoop dat het zo duidelijk voor je is wat een Impressum is, waarom je dit nodig hebt en hoe je het op je site moet implementeren.