Linkbuilding in Duitsland − hoe werkt dat?

Illustratie: Linkbuilding in Duitsland – een metaforisch touwtrekken om goede backlinks in Duitsland. Copyright 2023 DACHpilot // Tatjana Berle

Linkbuilding in Duitsland, zit toch iets anders in elkaar dan in Nederland. In dit blogartikel deel ik mijn ervaringen en tips rondom linkbuilding in Duitsland en op welke pijlers jij je Duitse linkbuildingstrategie moet zetten.

Mijn ervaring met linkbuilding in Duitsland

Ik doe nauwelijks nog linkbuilding omdat het erg tijdsintensief en prijzig is. Begrijp me niet verkeerd, als ik iets doe dan wil ik er wel op het hoogste niveau presteren. Zo heb ik bijvoorbeeld voor bedrijven zoals Bredenoord, Knit Factory en vele anderen al succesvol linkbuilding gedaan. Maar op gegeven moment heeft het mij geen energie meer gegeven. Ik moest steeds mijn uren verantwoorden, het was lastig uitleggen waarom de ene site meer dan de andere kost en waarom een vast aantal do-follow links per maand misschien niet altijd haalbaar is. Dus ik ging op werkzaamheden focussen, die ik leuker vond, zoals SEA, on-page en technische SEO. Omdat ik zelf dus niet meer actief linkbuilding aanbied en mijn kennis kosteloos met jullie deel, zitten in dit artikel enkele affiliate-links* 😉

De kosten van backlinks in Duitsland

Maar waarom is linkbuilding in Duitsland uitdagender en prijziger? Dat komt doordat Duitsland nog echt een redactieland is met veel vakbladen en tijdschriften. Wat die bladen er nu niet meer offline verdienen, gaan ze nu naar online verhalen. Je moet dan ook meestal met de salesafdeling onderhandelen en niet met de redactie. Bovendien vragen de meeste aanbieders een jaarlijks bedrag, in plaats van een eenmalige bijdrage voor een backlink.

Tips voor jouw linkbuildingstrategie in Duitsland

Wat moet je dan weten voor een goede linkbuildingstrategie in Duitsland? Hier zijn wat gratis linkbuilding tips voor jou.

Marktplaatsen voor backlinks

Er zijn verschillende platformen zoals Seedingup.com*, Trustfactory*, Backlinked.com* etc. waar je zelf backlinks kunt shoppen. Vaak zijn de domeinnamen geheim en je ziet alleen wat metrieken, onderwerp en doelgroep. Wanneer je een eerste aankoop hebt gedaan en/of een NDA tekent (vaak moet je dat met je accountmanager regelen) dan worden de domeinnamen zichtbaar. Hier vind je niet alleen blogs, maar ook influencers, vloggers en meer.

Met mijn kortingscode “EXMepFyQWHyLkg8E” krijg je nu trouwens 10 % korting op je eerste backlink bij Backlinked.com (deze platform is alleen in het Duits beschikbaar)!

Facebookgroepen

Ik gebruik Facebook alleen nog voor de Facebookgroepen. Hier vind je best wat zakelijk interessante groepen met tekstschrijvers of bloggers. Word lid van de vele Facebookgroepen zoals:

Kijk wat daar aangeboden wordt of stel je vraag en onderhandel direct met de contentbeheerder of een linkmakelaar.

Vakbladen en beurzen: offline en online

Wanneer je voor b2b backlinks wilt, dan moet je echt een offline/online strategie omarmen met uitstekende Duitse PR content. Gebruik hiervoor spannend nieuws, projectcases, testimonials, beursbezoeken, seminaars, whitepapers en laat vooral de vakkennis zien. Daarnaast kan je ook advertenties of advertorials kopen in vakbladen (En die hebben hun prijs! Je kan vaak de “Mediendaten” raadplegen, die vind je meestal in de footer). Je moet hier gewoon goed en respectvol onderhandelen en altijd ook een online publicatie met link eisen voor je linkbuilding in Duitsland. Op fachzeitungen.de vind je een register met duizenden Duitse vakbladen met verschillende thema’s en belangrijke en interessante data rondom oplages en uitgeverij. Op de website van het vakblad of de uitgeverij, vind je dan (meestal via de footer) een link naar de “Mediadaten”. Dat is meestal een pdf-brochure met alle details, doelgroep, aantal abonnees, oplages, redactieonderwerpen, redacteuren, aanspreekpartners en prijslijst voor de advertenties. De meeste vakbladen plannen hun thema’s een jaar vooruit. Dus rond oktober/november kan je vaak een redactieplan opvragen en een onderwerp voorstellen of een projectcase aandragen die bij een van hun onderwerpen past.

Backlinks via persberichten

Publiceer jouw persbericht altijd eerst op de eigen website. Of gebruik voor je eigen website een andere versie. Er zijn persberichtportalen zoals Presseportal, OpenPR en PR Gateway*, etc., maar daar zitten ook wat shitty websites tussen, dus maak gebruik van een goede filter bij het kiezen van thema en netwerken. Meestal worden de persartikelen met no-follow link gepubliceerd. Doe wat onderzoek over de genoemde platformen en websites voordat je via zo een portaal gaat publiceren.

Als je eens in contact bent geweest met een vakblad of een perslijst met contacten hebt, mag je altijd een persbericht met hun delen. Vaak is er een betere kans dat die dan ook geplaatst wordt met backlink. Vakbladen willen wel unieke content, dus voor die doelgroep zou je die persbericht moeten herschrijven en individualiseren.

Gebruik van “Branchenverzeichnisse”

Het makkelijkste is het, wanneer het bedrijf ook een echt (bezoek)adres in Duitsland heeft. Dan kun je ook veel backlinks via “Branchenverzeichnisse” vergaren. Dat is vaak erg leuk en waardevol voor je linkbuilding in Duitsland, want het zijn supersterke domeinen. Naast telefoonboek-websites, loont het ook de website van de betreffende stad of regio te checken en verschillende vakbladen rondom jouw onderwerp. Daar kan je vaak een professioneel bedrijfsprofiel aanmaken. Daar zitten vaak wel jaarlijkse kosten aan verbonden. Soms kan een utm handig zijn om ook de traffic vanuit deze pagina’s te kunnen analyseren.

Forumlinks en socials

Forumlinks zijn ook belangrijk voor je linkbuildingstrategie in Duitsland. Het Duitse internet zit er vol met fora voor bijna elk onderwerp. Vaak ook met een hoge domeinauthority. Duitsers zijn wel gevoelig voor aanbevelingen van andere mensen. Let bij influencers wel op dat ze duidelijk en eerlijk zijn tegenover hun volgers. Bijvoorbeeld moeten ze wel duidelijk vermelden, wanneer iets betaalde reclame is. Regelmatige linksignalen vanuit professionele social media netwerken zoals LinkedIn en het Duitse Xing zijn ook goed voor SEO in Duitsland.

Linkruil en sponsoren

Wanneer je met iemand in gesprek bent die meerder websites beheert, kan het lonen om eens een linkruil voor te stellen. Misschien wil je ook een goed doel in Duitsland gaan steunen of een vereniging. Die hebben meestal geen verstand van linkbuilding en geven je graag een link in ruil voor een klein bedrag of vaste korting voor je product of dienst. Je moet dan alleen nog opletten dat ze jouw link op een goede en correcte manier plaatsen en niet ineens 2000 spammy backlinksignalen naar jouw website schieten, omdat de link onhandig geplaatst werd. Heb ik alles al meegemaakt!

Metrieken

Je moet wel goed op de metrieken letten. Voor linkbuilding in Duitsland is het gebruikelijk om de waarde van backlinks en websites met de SI-Rank van Sistrix te bepalen. Het is dan ook in jouw voordeel, wanneer je deze metriek kent en weet welke SI-waarde bijvoorbeeld vergelijkbaar is met een MOZ DA van 30. Ik persoonlijk vind de SI-metriek maar niets. Deze gaat ook van 0-100, maar 99% van alle domeinen in Duitsland hebben een SI-index van onder 0,1%.

Een beller is sneller

Spreek jij geen Duits of heb jij belangst? Oh, dan heb ik slecht nieuws voor je. Want als jij een website, marktplaats, persportaal, branchenverzeichnis, vakblad of wie dan ook benadert en je zet je telefoonnummer bij, dan garandeer ik je alvast dat ze jou terugbellen en niet iedereen spreekt goed Engels. Het voordeel is wel, dat je een backlink vaak wel makkelijker en sneller voor elkaar krijgt via een telefonisch gesprek, dan via e-mail.

Interne vakkennis benutten

Er is veel te weinig aandacht binnen bedrijven voor hun eigen kennis. Een externe tekstschrijver kan niet zomaar naar aanleiding van een korte beschrijving en een foto alle feiten uit zijn mouw schudden rondom een specifiek product of dienst. Ik ben er zelf al te vaak tegen aangebotst dat de medewerking met feedback, beschikbare info en kennis vanuit een bedrijf erg moeilijk gaat. Vaak had ik dan contact met een marketeer, maar dat is ook geen ingenieur of vakmens die de technische snufjes kent en andere producten van de concurrentie. Maar juist die mensen moet je hebben en interviewen om een mooi persbericht of blogartikel te schrijven. Vooral in b2b willen de Duitsers cijfers, bronnen en resultaten. Dus zorg ervoor dat je tekstschrijver al die informatie ter beschikking krijgt.

Mijn conclusie voor linkbuilding in Duitsland

Het is cruciaal om een goede mix van alle bovengenoemde tactieken te gebruiken voor een succesvolle linkbuildingstrategie in Duitsland. Door respectvol onderhandelen en te investeren in hoogwaardige Duitse (PR) content en met een iets hoger backlinkbudget dan in Nederland, kan je waardevolle backlinks met linkbuilding in Duitsland verkrijgen die de online zichtbaarheid van je bedrijf of product vergroten.

Lijkt jou dat te moeilijk en heb je toch hulp nodig met je Duitse linkbuilding of wil je dit proces helemaal in Duitse handen leggen? Ook al doe ik zelf geen linkbuilding meer, je mag me altijd om advies vragen en ik kan je ook in contact brengen met Duitse marketeers of bureaus die dat wel met passie en kennis doen. Ik heb genoeg Duitse connecties en weet waar je moet zijn.

Informatie over Tatjana Berle

Als Duitstalige Online Marketeer heb ik al veel Nederlandse bedrijven kunnen helpen met hun online marketing in Duitsland. Met een hele rugzak aan ervaring en kennis werk ik nu als freelancer met focus op een strategisch samenspel van SEO en SEA. Ben jij op zoek naar een native speaker Duits, die je kan helpen om de Duitse markt te veroveren of bestaande campagnes te verbeteren? Neem dan vrijblijvend contact met mij op.