Klantencase: Van kleurplaat tot klik en branding

Soms moet je out of the box denken en daar ben ik goed in. Ik ben nu al sinds 2022 marketingadviseur voor Budgetpokale.com en zowel organisch verkeer als omzet zijn binnen enkele maanden meer dan verdriedubbeld. En van de meeste adviezen profiteerde ook hun Nederlandse webshop voor sportprijzen en trofeeën. Toen ik op zoek was naar groeimogelijkheden, viel me op hoeveel mensen in Duitsland en Nederland zoeken naar… kleurplaten. Vooral voetbalkleurplaten bleken enorm populair. Denk aan ouders, scholen en sportverenigingen die op zoek zijn naar iets leuks voor kinderen. Daar besloten we op in te spelen. En met succes.

Wat hebben we gedaan?

We hebben een aparte landingspagina gemaakt met gratis voetbal-kleurplaten. Zowel in het Nederlands als in het Duits. Op elke tekening verwerkten we het logo met de merknaam en een kleine tekst “Jullie webshop voor medailles en trofeeën”. Zo gingen we iets gratis aan onze doelgroep bieden zonder iets te ‘verkopen’.

Waarom dit slim was (en geen toevalstreffer)

Uit het zoekwoordenonderzoek bleek:

  • “ausmalbilder” → 110.000 zoekopdrachten per maand
  • “ausmalbilder zum ausdrucken” → 33.100 zoekopdrachten
  • “ausmalbilder fußball” + varianten → meer dan 41.000 zoekopdrachten per maand
  • Keyword difficulty: laag tot gemiddeld (22–36%)

Kortom: hoog volume, lage concurrentie, sterke relevantie. Een kans om met je logo op de keukentafel te liggen, bij de kinderverjaardag of op het kinderfeestje van de voetbalvereniging.

De resultaten

Tussen maart en oktober 2024 zagen we in Duitsland alleen al:

  • Meer dan 154.000 vertoningen in Google
  • Ruim 2.500 klikken
  • Een gemiddelde positie van 1,4
  • Veel engagement op de pagina door klikken, downloads en links naar de producten.
  • Veel shares op Pinterest én backlinks.

De kleurplaten bewezen niet alleen goed vindbaar, maar ook deelbaar. En dat had impact op ons organische bereik én onze SEO-autoriteit.

Kleine setback, snelle comeback

In oktober ging het even mis. Na een design relaunch bleek de landingspagina technisch niet meer goed bereikbaar. Daardoor zakte het verkeer compleet in. Dat hebben we door wat belangrijkere issues wel wat laat gemerkt. Maar samen met de klant ben ik nu weer bezig met het verbeteren en versnellen van de landingspagina. Ons plan is om hier ook nog een unieke kortingscode toe te voegen, zodat we ook bestellingen kunnen meten, maar inmiddels zit de groei weer in de lift.

Wat kun je hiervan meenemen?

  • Denk breder dan directe commerciële zoekwoorden.
  • Content die écht iets oplevert voor de bezoeker (zoals een printbare kleurplaat) werkt.
  • Visuele content is goed deelbaar, zeker via platforms als Pinterest.
  • Branding hoeft niet schreeuwerig te zijn om effectief te zijn.

Heb jij een Duitse webshop of website en ben je benieuwd hoe je organisch beter kunt scoren? Stuur me gerust een bericht! Ik denk graag met je mee.

Informatie over Tatjana Berle

Als Duitstalige Online Marketeer heb ik al veel Nederlandse bedrijven kunnen helpen met hun onlinemarketing in Duitsland. Met een hele rugzak aan ervaring en kennis werk ik nu als freelancer met focus op een strategisch samenspel van SEA, SEO en CRO. Ben jij op zoek naar een Duitse native-speaker, die je kan helpen om op de Duitse markt te groeien? Neem dan vrijblijvend contact met mij op.